نکات طراحی کارت ویزیت

کارت ویزت و چند نکته مهم

۱ـ فرقی نمی‌کند که کارآفرین هستید یا کارمند یا حتی یک متخصص آزاد، حتماً و حتماً کارت ویزیت داشته‌باشید و همیشه آن را همراه خود آماده ارائه نگه‌دارید. (به دلیل اهمیت، بار دیگر این موضوع را تکرار کردم)

۲ـ کارت ویزیت خود را در جایی نگهداری کنید که بتوانید آن را در سریع‌ترین زمان ممکن خارج کرده و ارائه نمایید. کسانی که کارت ویزیت خود را در کنج کیف، داخل سال‌نامه یا دفتر یادداشت و یا میان انبوه پول‌های ته‌جیب‌شان نگه‌داری می‌کنند و هنگام ضرورت، جستجو برای یافتن را آغاز می‌نمایند، فرصت طلایی ایجاد یک دیدگاه خوب در مخاطب را از دست می‌دهند. برای کارت ویزیت خود حتماً یک کیف یا جعبه مناسب تدارک ببینید و آن را در جیب‌تان حمل کنید.

۳ـ در آغاز دیدارهایی که می‌تواند منجر به برقراری ارتباط کاری شود، اول کارت ویزیت‌تان را با رعایت آداب، تقدیم کنید.

۴ـ هرگز از کارت‌های ویزیتی که ابعاد نامتعارف دارند استفاده نکنید. کارت ویزیت‌های خیلی کوچک یا با شکل‌های ناشناخته، جدیت و اهمیت ارائه‌کننده را در ذهن مخاطب از میان می‌برد و کارت ویزیت‌های بزرگتر از اندازه استاندارد، مخاطب‌تان را با مشکل نگه‌داری مواجه می‌سازد.

۵ـ اگر صاحب یک کسب‌و‌کار اینترنتی هستید، کارت ویزیت برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است. یک کارت ویزیت خوب می‌تواند دری به روی ورود گروهی از مخاطبان به پایگاه‌های کسب و کارتان در فضای مجازی باز کند.

۶ـ از عکس پرسنلی خود بر روی کارت استفاده نکنید.

۷ـ تا جایی که می‌توانید از طرح‌های ساده استفاده کنید.

۸ـ رسالت کارت ویزیت، انتقال اطلاعات تماسی شما به مخاطب‌تان می‌باشد. از نوشتن مطالب غیر ضروری بر روی کارت خودداری نمایید.

۹ـ سعی کنید اطلاعات تماسی آورده‌شده بر روی کارت ویزیت، کامل باشد. نام و نام خانوادگی کامل، نام جایگاه شغلی و سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، تلفن، آدرس پستی، آدرس اینترنتی و … همه و همه اطلاعاتی هستند که باید بر روی کارت ویزیت آورده شوند.

۱۰ـ هرگز با خودکار بر روی کارت ویزیت اطلاعات جدید اضافه نکنید یا دست به اصلاح نزنید. اگر تغییری در اطلاعات تماسی‌تان به‌وجود آمده‌است، کارت ویزیت خود را اصلاح کنید و آن را دوباره تولید و آماده ارائه نمایید.

۱۱ـ خطا در چاپ اجتناب‌ناپذیر است. کارت‌های ویزیت را پیش از قراردادن در کیف یا جاکارتی، تک به تک بازنگری کنید، اگر کارتی مشکل چاپی دارد، آن را کنار بگذارید، چرا که ارائه چنین کارتی به مخاطب می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصتی باشد که قرار بود آن کارت خلقش کند.

۱۲ـ اصراری به داشتن کارت‌های دو زبانه نداشته‌باشید. اگر احتمال می‌دهید با مخاطبانی روبرو شوید که زبان فارسی، مناسب برای برقراری ارتباط با آنها نیست، کارتی مجزا به زبان انگلیسی یا زبانی مناسب برای آن‌ها آماده ارائه، به‌همراه داشته‌باشید.

۱۳ـ اگر عضو یک سازمان هستید، ضروری است طرح کارت ویزیت‌تان هم‌خوانی کامل با هویت سازمانی داشته‌باشد. از این رو هرگز خودسرانه به طراحی و چاپ کارت ویزیت اقدام نکنید. بلکه مسئولیت آن را به واحد روابط عمومی یا هر بخش مسئول دیگر واگذار نمایید.

۱۴ـ اگر چنانچه وب سایت شخصی‌تان یا سازمانی که در حال کار در آن هستید قابل دسترسی نیست، تا زمان راه اندازی کامل وب سایت، از به‌کار بردن آدرس آن در کارت ویزیت خودداری نمایید.

۱۵ـ کارت‌هایی که در آن‌ها آدرس پستی کاملی آورده شده‌باشد، قابل اعتماد‌تر هستند.

۱۶ـ اگر عضو سازمانی هستید، نشانه و نشانه نوشته آن سازمان را در بخشی مناسب از کارت قرار دهید و زمینه کاری سازمان را بنویسید. البته اگر نکته شماره ۱۳ را به درستی رعایت کرده باشید، این موضوع خود به خود انجام یافته‌است.

۱۷ـ کارت‌های افقی در فرهنگ ما جا افتاده‌تر از کارتهای عمودی هستند. جز برای کسب و کارهایی معدود، استفاده از کارت‌های عمودی توصیه نمی‌شود.

۱۸ـ با توجه به زیرساخت‌های فرهنگی حاکم بر دنیای کسب‌و‌کار در ایران، ارائه‌ی آدرس شبکه‎های اجتماعی مختلف در کارت ویزیت پیشنهاد نمی‎شود. به‌جای آن، می‌توانید صفحه تماس وب سایت‌تان را تکمیل نموده و کاربر را به پایگاه‌های خود در شبکه‌های مختلف اجتماعی راهنمایی کنید.

همه اطلاعات مهم را در آن قرار دهید

تمام اطلاعات مورد نیاز مشتریان را در پشت ویا در طراحی کارت ویزیت خود لحاظ کنید، مهمترین ممطالبی که باید حتما در آن قرار دهید عبارتند از:
نام شرکت: نامی که مشتریان شما را با آن میشناسند و یا شما ترجیح میدهید به آن نام شناخته شوید.
زمینه کاری: اطلاعات مناسبی از زمینه کاری خود و محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شرکت را در طراحی کارت ویزیت قرار دهید. سعی کنید تفاوت خود با سایر رقبایتان را در جمله ای کوتاه بیان کنید.
اطلاعات تماس: شماره تماس، آدرس، ایمیل، آدرس سایت و شبکه های اجتماعی از مهمترین ها هستند.
کد QR: کد QR راه مناسبی برای انتقال سریع اطلاعات تماس مانند آدرس سایت است و میتواند شخصیت حرفه ای به شرکت و طراحی کارت ویزیت شما بدهد. برای ساخت کد QR خود میتوانید از ابزار QRرایگان وبسیما استفاده کنید.

 

ذخیره فایل طراحی کارت ویزیت

بخش نهایی و مهم کار، ذخیره صحیح فایل است، عدم دقت در این بخش میتواند زحمات شما در طراحی کارت ویزیت را هدر داده و نتیجه کار را با آنچه در ذهن دارید تغییر دهد.
ذخیره تصویر با فرمت Jpg یا PNG ممکن است حاشیه ها را کمی بی کیفیت کند، پس بهتر است فایل را بصورت لایه باز و یا با پسوند Tiff ذخیره کنید که از کاهش کیفیت آن جلوگیری شود.

 استفاده از رنگ مناسب در طراحی کارت ویزیت

انتخاب رنگها در هر طرحی تاثیر بسزایی خواهد داشت و طراحی کارت ویزیت نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. رنگهای شارپ و چشمگیر میتواند توجه افراد را به کارت شما افزایش دهد ولی در نظر داشته باشید که استفاده از آنها به سادگی و زیبایی طراحی کارت ویزیت شما لطمه نزندو همچنین سعی کنید همخوانی مناسبی بین رنگهای به کار رفته در سایت، سربرگ، تبلیغات و طراحی کارت ویزیت خود برقرار کنید.

 

متن شما باید خوانا باشد

یکی از مهمترین فاکتورها در طراحی کارت ویزیت که گاهی اوقات کارایی آن را به کل از بین میبرد خوانا نبودن نوشته های روی آن است. مشتریان شما نباید برای خواندن آدرس، شماره تلفن یا ایمیل شما با مشکل مواجه شوند. این مشکل در طراحی کارت ویزیت معمولا به دلیل عدم رعایت تفاوت رنگ مناسب بین زمینه و نوشته، کوچک بودن سایز متن و یا استفاده از سایه ها و افمتهای نامناسب برای چاپ ایجاد میشود. در طراحی کارت ویزیت خود در نظر داشته باشید افرادی که عینکی هستند و یا پیرچشمی دارند بتوانند به راحتی اطلاعات کارت را بخوانند.
اطلاعات مهمتر مانند نام شرکت و شماره تلفن را با سایز بزرگتر قرار دهید تا چشم مشتریان خیلی سریع آنها را پیدا کند.

تعیین محل برش

در حالتی که در طراحی کارت ویزیت زمینه را سفید انتخاب نکرده اید، حتما فضایی را برای برش احتمالی در نظر بگیرید. برای اطمینان از آسیب ندیدن طرح اصلی یک حاشیه ۳ میلیمتری از هر طرف کارت با رنگ زمینه کارت را خالی بگذارید و اطلاعات مهم را در این بخش از طراحی کارت ویزیت قرار ندهید.

 

 عدم استفاده از خط حاشیه

در واقع پیشنهاد میکنیم که به هیچ عنوان از خط حاشیه در طراحی کارت ویزیت استفاده نکنید. در طرح اولیه زیبا بنظر میرسد ولی در برش نهایی ممکن است که این حاشیه از اطراف یکسان نبوده و کل طراحی کارت ویزیت شما را تحت تاثیر قرار دهد. تمامی دستگاهها هنگام برش لبه ها درصدی خطا دارند که این درصد متاسفانه در ایران بیش ار حد استاندارد است. یک میلیمتر خطا میتواند تمام زحمات شما را از بین ببرد.

رنگ و سایز کارت ویزیت

قبل از شروع طراحی کارت ویزیت مشخص کنید که آن را با چه ابعاد و روشی قرار است چاپ کنید. نوع فایل و سایز کارت را از چاپخانه ای که میخواهد آن را برای شما تولید کند بپپرسید. سایز معمول برای طراحی کارت ویزیت ۸۴ در ۵۵ میلیمتر است و بهترین سایزی که میتوانید در آن طراحی کارت ویزیت را انجام دهید ۱۰۳۹ در ۶۹۷ پیکسل خواهد بود. برای اطمینان از کیفیت نهایی کار تصاویر بکار رفته در آن باید حداقل ۳۰۰ dpi باشند.
طراحی کارت ویزیت را بر اساس CMYK انجام دهید و تنظیمات برنامه خود را به هیچ عنوان بر روی RGB قرار ندهید. در CMYK رنگ سفید توسط کاغذ چاپ تامین میشود و امکان ساخت رنگ سفید نیست.

 

انتخاب سیستم رنگ در طراحی کارت ویزیت

سیستم RGB براساس نور و مناسب نمایشگر ساخته شده است، در این روش رنگ سفید با ترکیب سبز، آبی و قرمز ساخته میشود، اگر طراحی کارت ویزیت را با RGB انجام دهید هرچقدر هم که از رنگهای خود راضی باشید در نهایت نتیجه طرح بعد از چاپ چیز متفاوتی خواهد بود.

نوشته های مرتبط

×

سلام

اگر سوالی دارید از ما بپرسید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟